وحدت و ضرورت آن

وحدت و ضرورت آن

و اعتصموا بحبل اله جمیعا ولا تفرقوا و... همگان به ریسمان خداوند بیاویزید و متفرق نشوید.

در ین آیه شریفه نکات ظریف و آموختن درباره وحدت بین مؤنین وجود دارد که به برخی اشاره می شود :

  1. ریسمان وحدت الهی در تمامی تاریخ وجود دارد تا اگر مومنین وخداپرستان عالم بخواهند ، حول محور آن گرد آیند.

  2. پراکندگی و تفر ق از حول کلمه الله ، نشانه ای از بی ایمانی است .

  3. تالیف قلوب ئ برادری مومنین از نعمت های الهی بر ایشان است؛هر چند متذکر آن نبا شد.

  4. پراکندگی ودشمنی درون گروهی یا بین پیروان یک دین واحد مثل حفره ای از آتش ، سوزاننده و نابود کننده است.

  5. فقط خداوند می تواند مؤمنین را از کنار پرتگاه مهلک دشمن و پراکندگی ،حفظ کند و نجات دهد

  6. نعمت اتحاد وهمدلی مؤمنین خود یکی از آیات الهی است.

 شناخت درست این نعمت  و ایجاد اتحاد بین مؤمنین می تواند عامل هدایت باشد.

پیامبر (ص) :

الجماعة رحمه و الفرقه عذاب        وحدت مایه رحمت ، و تفرقه موجب عذاب است.

ضرورت وحدت :

وحدت ، مهمترین عامل بقا برای یک جامعه است.کمال ،ترقی و پیشرفت جوامع ، جز در پرتو وحدت کلمه و برادری ،همکاری و هماهنگی میسر نمی شود.

پژوهشها ثابت کرده است که حتی حیوانات هم آهنگ و متحد ،از نعمات بقا ی لذات زندگی ، از حیوانات قوی که متحد نباشند ، بیشتر بهرهمند می گردند برای مثل مورچگان با اینکه ضعیفند ، زندگی اجتماعی و اتحاد و اتفاق شان موجب شده که بتوانند از خطر ها در امان باشند و زندگی کنند.

البته با این تفاوت که وحدت و هستدهماهنگی حیوانات یک امر طبیعی و غریزی است و حال آنکه انسان از روی تدبیر و مقایسه و استدلال ، امور را بررسی می کند و انجام می دهد.

وحدت اسلامی :

منظور از وحدت اسلامی ، همکاری و تعاون پیروان مذاهب اسلامی بر اساس اصول مسلم و مشترک اسلامی و اتخاذ موضع واحد در برابردشمنان اسلام واحترام به التزام قلبی و عملی هریک از مسلمانان بر مذهب خود است.

منظور از وحدت اسلامی ، وحدتی است که عامل قاطع پیروزی است . این نوع از وحدت ، وحدت دلهاست و تحقق آن وابسته به عوامل مادی نیست و برخاسته از ایمان به توحید و معاد است و دیگر وحدتها که بر اساس منافع سیاسی و قومی و طبقاتی و ... است و به شمار نمی آید و ازاین رو پایدار نیست.

عوامل و محورهای وحدت :

در اسلام ، بنیاد و پایه های مادی مطرح برای وحدت نفی شده و بر وحدت باور ها و همبستگی های قلبی تاکید شده است .

بر این اساس ، محور ها و سرچشمه های وحدت عبارتند از :

قرآن کریم :

مهمترین پایه وحدت اسلامی که بنای اسلام ، امت و قانون گذاری و شریعت بر آن استوار است قرآن کریم است. اساساً قرآن ، کتاب وحدت است و آیات بسیاری ، مسلمانان و مؤمنان را به وحدت فرا می خواند از آنان می خواهد که « به ریسمان الهی چنگ زنند و متفرق نشوند» ویا « وحدت را از نعمتهای خداوند می شمارد و آنرا عامل رهایی آنان از آتش » ویا مؤمنان را برادران یکدیگر می داند.

آسیب شناسی وحدت :

دسته ای از علل و عوامل وجود دارد که به اتحاد بین مسلمانان آسیب می رساند و آنرا از میان بر میدارد و پراکندگی و اختلاف را جانشین آن می کند این عوامل ممکن است بیرونی یا درونی ، نظری و فکری و یا عملی باشد . مسلمنان وظیفه دارند نقاط آسیب زا را بشناسند و در برطرف کردن آن تلاش کنند یکی از عوامل تفرقه واز بین برنده وحدت مسلمانان ، رواج روحیه دنیا طلبی و بی تقوایی است . دوست داشتن مذموم دنیا که در احادیث از آن بر حب الدنیا تعبیر شده است ، مایه اختلاف و نفاق است و اختلاف است . یکی از ویژگیهای دنیا طلبان این است که همواره در حال نزاع و اختلافند.

 عامل دیگر تفرقه و اختلاف ؛ حاکم کردن افکار غیر قرآنی است. مسلمانن بنابر نص قرآن ، وظیفه دارن به هنگام اختلاف در امورشان ، قرآن و پیامبر را مرجع و فصل الخطاب قرار دهند بنا براین ، دوری حاکمان و مردم جوامع اسلامی از قرآن و روسی آوردن به مکاتب بشری و مادی و برای پایداری اجتماع مسلمانان بسیار خطرناک و مهلک است.

مقام معظم رهبری :

 دنیای اسلام , امروز می تواند با تمسک به شریعت اسلامی و معارف اسلامی ، پیشتاز بشریت به سوی تعالی و کمال باشد.

منظور ما از وحدت ، هماهنگی و یک نوایی و هم صدایی است تا برادران دیگر در مقابل هم قرار نگیرند.   

وحدت ، رحمت خداوند :

من ، تو، او و تک تک ما نهرهایی هستیم دور از هم . در مسیر خود گاهی به سراشیبی یا مانعی بر میخوریم و متوقف می مانیم و خشک می شویم ، اما اگر ما به هم بپیوندیم ، دریا می شویم و در های گران می پروریم.

وحدت زیباست و زیبایی نیز نتیجه هماهنگی وحدت است. یک چهره زیبا از آن رو زیباست که همه اعضایش با هم هماهنگ و مورد اتفاق است. زیبایی و ابهت جنگل با تک درخت جدا مانده در بیابان قابل مقایسه نیست.

گرامی باد هفته ی وحدت که در آن ، میثاق ها استوار می شود ،خونها در هم می جوشد، دستها و بازو ها را در هم می تند و چهره ها بر یکدیگر لبخند پیروزی و محبت می زنند. وحدت مسلمانان چتری است از رحمت خداوند بر سر امت اسلامی که زداینده کینه ها و کدورت ها  و خود خواهی ها و موجب صفای قلوب است.

درود خداوند بر پیامبر رحمت ، محمد مصطفی – صلی الله علیه و آله و سلم – که نفاق و چند رنگی ها را به وحدت و یک رنگی رساند و دشمن ها ی دیرین را به برادری اسلامی تبدیل کرد.

نکته ها :

بر پایی مراسم ولادت رسول خدا (ص) در دو روز جدا گانه ، یعنی دوازدهم و هفدهم از ماه ربیع الاول نه تنها شکوه و ابهت را که از آن انتظار می رفت در بر نداشت بلکه جلوه ای از افتراق و دو دستگی مسلمانان بود. این وضع نامناسب ادامه داشت تا اینکه پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول ر سال به عنوان هفته ی وحدت نامگذاری شد. امام خمینی درباره شکوه این روز مبارک در سایه وحدت می فرماید« این عید بزرگ ، سر منشاء تمام برکات در عالم است و مرکز وحدت مسلمین در جهان است»

اِنّما الموُمنونَ إخوهَ

 از این آیه شریفه می فهمیم که مومنان با هم فقط برادرند و نه نسبت به هم دشمن و بی اعتنا  

همانگونه که تفاوت فرزندان ، مانع اتحاد آنان در انتساب به یک پدر و مادر نیست ، تفاوت انسانها در زبان و نژاد نیز نباید مانع اتحاد آنها در بندگی و انتساب به خدای واحد باشد.

یکی از راههای رفع اختلاف و تقویت وحدت و همبستگی بین مسلمانان رعایت احترام یکدیگر و پرهیز از اهانت و ناسزا گویی است.

عامل شکست از دشمن بیرونی ، همواره اختلاف از درونهاست؛ زیرا اختلاف و تفرقه ، تحلیل قوا و کم شدن نیرو را در پی دارد.


وبسایت فرهنگی - هنری کانون ولیعصر (عج) مسجدامام جواد (ع)

:: موضوعات مرتبط: مذهبی , علمی پژوهشی , مقالات , مهدویت , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : امیر حسین محمدی
تاریخ : سه شنبه 8 دی 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: